/گزارش كامل مذاكرات ژنو/

ـ ديدار جليلي و برنز ـ
دور بعدي گفت‌وگوها تا پايان اكتبر
ـ انجام گفت‌وگوهاي چندجانبه غيررسمي


1388/07/09 10-01-2009 19:28:03
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي خارجي
مذاكرات ايران و نمايندگان كشورهاي 1+5 كه ظاهرا "گفت‌وگوهاي ژنو- 2" از سوي 1+5 محسوب شده است امروز پنجشنبه در دو نشست صبح و بعد از ظهر انجام شد و طرفين در پايان اين گفت‌وگوها توافق كردند دور بعدي مذاكرات تا پايان اكتبر برگزار شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دور اول اين گفت‌و‌گو‌ها ساعت 10 صبح به وقت محلي در ويلايي باستاني متعلق به قرن هجده ميلادي در روستاي گنتاد نزديكي ژنو آغاز شد و سه ساعت به طول انجاميد. در دور دوم نيز طرف‌هاي مذاكره كننده به مدت دو ساعت با يكديگر گفت‌وگو كردند.
كريستينا گالاش، سخنگوي خاوير سولانا رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا از نشست صبح گزارش داد: گفت‌وگو‌ها ميان ايران و شش كشور - پنج عضو دايم شوراي امنيت و آلمان - در فضايي "صميمانه و جدي" با تمركز بر برنامه‌ هسته‌يي ايران در حال انجام است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي پيش از ظهر روز پنجشنبه در دور اول گفت‌وگوهاي ژنو اعلام كرد: جمهوري اسلامي ايران هرگز از حقوق مسلم خود دست برنخواهد داشت.
سعيد جليلي در گفت‌وگوهاي صريح و روشن خود با خاوير سولانا هماهنگ كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا و نمايندگان سياسي 6 كشور در ژنو سوئيس، تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران از حقوق حقه خود به هيچ عنوان منصرف نخواهد شد.
وي هم‌چنين با تشريح تفصيلي چهارچوب بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران در زمينه‌هاي اقتصادي، بين‌المللي و سياسي امنيتي، بر لزوم خلع سلاح كامل جهاني تاكيد كرد.
مذاكره كننده ارشد جمهوري اسلامي ايران همچنين پيش‌بيني و سازوكارهاي لازم براي خلع سلاح جهاني را خواستار شد.
دور اول مذاكرات ميان 1+5 و جمهوري اسلامي ايران در ژنو در فضايي آرام پايان يافت و هيات‌هاي مذاكره‌كننده براي صرف ناهار براي ساعتي ميز مذاكرات را ترك كردند.
در همين حال روزنامه گاردين در گزارشي درباره‌ نشست صبح ژنو به نقل از يك ديپلمات غربي مدعي شد، در جلسه صبح هيچ پيشرفتي حاصل نشده است، اما ايران تحت فشار ديپلمات‌هاي شش قدرت بزرگ مذاكره درباره‌ اين مساله را آغاز كرده است.
وي گفت كه اين جلسه در حالي آغاز شد كه هر دو طرف بر مواضع پيشين‌شان تاكيد مي‌كردند.
سعيد جليلي مذاكره‌كننده ارشد هسته‌يي ايران گفت كه ايران در دنبال كردن برنامه هسته‌يي صلح‌آميز در چارچوب حقوقش عمل مي‌كند و پيشنهاد كرد كه مذاكرات مبتني بر موضوعات گسترده‌تر و جهاني باشد.
گروه شش كشور متشكل از آمريكا، انگليس، فرانسه، آلمان، روسيه و چين گفت كه به پيشنهاد "تعليق در ازاي تعليق" كه سال گذشته مطرح شد و تحت آن سازمان ملل هيچ تحريم جديدي را اعمال نخواهد كرد و ايران گسترش برنامه غني‌سازي اورانيوم را متوقف خواهد كرد، پايبند خواهد بود. مذاكرات بيشتر به تعليق غني‌سازي در ازاي كمك فني و كمك اقتصادي به ايجاد صنعت برق هسته‌يي در ايران منتهي خواهد شد. اين پيشنهاد از سوي تهران رد شده است.
هم‌چنين بر اساس گزارش گاردين در گفت‌و‌گوهاي صبح ايران با 1+5، خاوير سولانا مذاكرات را آغاز كرد و سپس ويليلام برنز، رييس هيات آمريكايي آن را دنبال كرد.
اين ديپلمات گفت: صبح امروز گروه شش كشور كه به سه كشور اروپايي به علاوه‌ سه موسوم است، گفت كه كشف تاسيسات غني‌سازي اورانيومي كه از پيش اعلام نشده بود، حل اين مساله را "ضروري‌تر" كرده است. اين گروه اصرار داشته است كه ايران تاريخي را براي بازرسي سازمان ملل از اين تاسيسات كه در نزديكي قم واقع شده است، اعلام كند.
اين در حالي است كه ايسنا نامه‌ي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران كه در آن از فراهم آوردن اطلاعات مربوط به تاسيسات جديد غني‌سازي از سوي ايران تشكر كرده است را منتشر كرد.
گاردين در ادامه از ديدار ويليام برنز از هيات آمريكايي در نشستي رو در رو با جليلي سخن گفت كه اولين نشست از اين دست ميان مقامات آمريكا و ايران پس از سه دهه خواهد بود.
به گزارش ايسنا، در حاشيه‌ مذاكرات شش كشور و جمهوري اسلامي ايران در ژنو سوئيس، چند دور گفت‌وگوهاي چندجانبه غيررسمي ميان كشورمان و برخي هيات‌هاي شركت‌كننده انجام شد.
در اين گفت‌وگوها سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر حقوق جمهوري اسلامي ايران، بسته‌ پيشنهادي ايران را براي آنان تشريح كرد.
پس از انتشار خبر ديدارهاي غير رسمي ميان رييس هيات ايراني مذاكره‌كننده در ژنو با برخي از هيات‌هاي نمايندگان 1+5 و در حالي كه ايران هنوز اين گزارش‌ را تاييد نكرده است، وزارت امور خارجه آمريكا تاييد كرد كه در حاشيه نشست امروز پنج عضو دايم شوراي امنيت و آلمان با ايران در ژنو ويليام برنز با سعيد جليلي ديدار كرده است.
اين اولين مذاكره رسمي و مستقيم يك مقام عالي‌رتبه ايراني با يكي از مقام‌هاي آمريكايي در سي سال اخير است.
خبرگزاري آلمان به نقل از رابرت وود، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت كه گفت‌و‌گو ميان سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه‌ ايران در حاشيه گفت‌و‌گوهاي گسترده امروز (پنجشنبه) در ژنو انجام شده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ آمريكا به جزييات بيشتري درباره محتواي گفت‌و‌گوها اشاره نكرد.
خبرگزاري فرانسه در گزارشي با اشاره به نشست برنز و جليلي به نقل از رابرت وود گزارش داد كه گفت‌وگوهاي پنج عضو دائم شوراي امنيت و آلمان فرصتي را براي شفاف سازي درباره برنامه هسته‌يي براي ايران فراهم مي‌كند.
وي در عين حال گفت كه شكيبايي آمريكا حد و حدود خودش را دارد.
وود به خبرنگاران گفت: اين اولين باري است كه ما توافق كرده‌ايم به عنوان عضو كامل مذاكرات 1+5 با ايران بر سر ميز بنشينيم.
وي افزود: ما تمايل داريم در اين روند تعامل داشته باشيم اما قصد نداريم اين كار را براي هميشه انجام دهيم.
در حالي كه مذاكرات بعد از ظهر مينان 1+5 و ايران در ساعت 16:45 به وقت محلي آغاز شده بود يك منبع نزديك به مذاكرات ژنو از توافق 1+5 و جمهوري اسلامي ايران براي ادامه مذاكرات خبر داد.
اين منبع نزديك به مذاكرات ژنو خبر داد: شركت‌كنندگان توافق كردند دور بعدي مذاكرات دكتر جليلي، سولانا و نمايندگان 6 كشور تا پايان اكتبر برگزار شود. همچنين توافق شد براي آماده‌سازي دور بعدي مذاكرات نشستي در سطح معاونان تشكيل شود.
به گزارش ايسنا، طرفين در پايان گفت‌وگوهاي ژنو- 2 توافق كردند دور بعدي مذاكرات تا پايان اكتبر برگزار شود.
هم‌چنين برخلاف انتظار و گفت‌وگوهاي پيشين ميان ايران و 1+5، پس از پايان گفت‌وگوهاي طرفين، كنفرانس خبري مشترك برگزار نشد.

0 نظرهای شما: