مديران كنسرسيوم اعتماد مبين عنوان كردند:

مديران كنسرسيوم اعتماد مبين عنوان كردند:
خريد بلوكي سهام مخابرات از منابع سپاه نبود
طلب مشاركت از شركت‌هاي داخلي و خارجي براي پرداخت وجه نقدي معامله

1388/07/12 10-04-2009 14:20:38 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: بورس
پس از برنده شدن كنسرسيوم توسعه‌ اعتماد مبين در مزايده بلوكي شركت مخابرات ايران اعضاي اين كنسرسيوم درجمع خبرنگاران حاضر شده و ضمن تشريح اهداف آتي اين كنسرسيوم به ابهامات و پرسش‌هاي حاضرين پاسخ دادند
.
به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا مدرس خياباني ـ ‌مديرعامل شركت شهريار مهستان و يكي از اعضاي كنسرسيوم در ابتداي جلسه گفت: سرانجام نگاه نقادانه باعث شد كه شركت مخابرات ايران پس از دو بار تاخير در تاريخ پنجم مهر ماه در معرض فروش قرار گرفته و كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين برنده اين معامله شود.
وي با بيان اينكه معامله بيش از 7 هزار و800 ميليارد توماني بورس معامله‌اي نيست كه يك كنسرسيوم با حضور چند شركت بتواند آن را به سرانجام برساند خاطرنشان كرد: لذا اين كنسرسيوم اميدوار است با مشاركت ساير افراد حقيقي و حقوقي و نيز شركت‌هاي داخلي و خارجي بتواند صاحب شركت مخابرات شده و به هدف نهايي خود برسد.
وي يادآور شد: قبل از عرضه‌ سهام شركت مخابرات با سرمايه‌گذاران خارجي وارد مذاكره شديم كه بعد از تاخير در معامله ورود آنها با ابهام مواجه شد. همچنين بعد از انجام معامله نيز ابهام‌هايي از ناحيه برخي نخبگان مطرح شد كه اميدواريم اين جلسه بعضي از ابهامات موجود را برطرف كند. لذا اين اولين نشست اعضاي كنسرسيوم نيست و بعد از قطعي شدن معامله برنامه‌ها و فعاليت شركت تشريح خواهد شد.
وي با بيان اينكه براساس اصل 44 قانون اساسي50 درصد سهام شركت مخابرات بايد به بخش غير دولتي واگذار مي‌شد ادامه داد: با اين واگذاري20 درصد در اختيار دولت باقي مي‌ماند 20 درصد نيز به سهام عدالت واگذار شده همچنين 5 درصد به عنوان كشف قيمت در بورس و 5 درصد ديگر هم در اختيار كاركنان شركت مخابرات ايران قرار گرفته است.
مدرس اظهار كرد: شركت مخابرات ايران 50 درصد از سهام خود را به كنسرسيومي با رهبريت سه شركت توسعه اعتماد (سهامي عام) گسترش الكترونيك مبين ايران (سهامي خاص) و شركت شهريار مهستان (سهامي عام) واگذار كرد كه رهبري و محوريت اين كنسرسيوم را برعهده دارد.
وي با طرح اين سوال كه آيا اين كنسرسيوم توانايي پرداخت 1560 ميليارد تومان در مرحله‌ي اول معامله را دارد يا نه؟ گفت: به مدت 18 ماه است كه در مورد شركت مخابرات در حال بررسي و مذاكره هستيم كه در اين ميان شركت‌ها و اشخاص متعددي را براي مشاركت يافتيم زيرا بازار سرمايه به راحتي مي‌تواند اشخاص مورد نظر را پيدا كند.
***اظهار تمايل سرمايه گذاري‌ها وموسسات مالي براي مشاركت با كنسرسيوم
وي با بيان اينكه اين كنسرسيوم قصد دارد از مشاركت افرادي كه آمادگي لازم را دارند استفاده كند خاطرنشان كرد: با برنده‌ شدن كنسرسيوم اعتماد مبين شركت‌ها و موسسات مالي و اعتباري بازار سرمايه براي مشاركت با اين كنسرسيوم اعلام آمادگي كردند كه با آنها در حال مذاكره هستيم.
وي ادامه داد: در اين ميان شركت‌هاي سرمايه‌گذاري ملي ايران، سرمايه‌گذاري غدير و بهمن براي مشاركت با اين كنسرسيوم اعلام آمادگي كردند كه از طريق شركت‌هاي سهامي عام بخشي از سهام مخابرات را خريداري كنند همچنين موسسات مالي اعتباري بانك‌ها هم براي مشاركت ابراز علاقه كردند كه در حال مذاكره هستيم و بعد از ارزيابي مشاركت خود را آغاز مي‌كنيم.
***مشاركت مهر اقتصاد ايرانيان و پيشگامان كوير يزد با توسعه اعتماد مبين
مدرس در ادامه افزود: در اين ميان يكي از رقباي كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين در مزايده شركت مخابرات با نام شركت مهر اقتصاد ايرانيان و بانك ملت نيز از موسسات مالي هستند كه براي مشاركت در شركت مخابرات اعلام آمادگي كردند كه اين موارد هنوز نهايي نشده و نمي‌توان گفت شركت‌هاي زير مجموعه چه شركت‌هايي هستند. از سوي ديگر هلدينگ‌هاي بزرگ از جمله بنياد و پيشگامان كوير يزد كه رقيب اين شركت قبل از برگزاري مزايده بود علاقمند به مشاركت با كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين است كه اميدواريم بتوانيم از توانايي اين شركت در عرضه‌هاي مختلف استفاده كنيم.
مديرعامل شركت شهريار مهستان با بيان اينكه اميدواريم در موعد مقرر اسامي شركت‌هاي داخلي را براي مشاركت پيگيري كنيم و پرداخت نقدي را انجام دهيم به شركت‌هاي خارجي مورد مذاكره اشاره كرد و گفت: همچنين شركت‌هاي خارجي و اپراتورهاي مختلف از كشورهاي همسايه براي مشاركت با اين كنسرسيوم اعلام آمادگي كردند كه به دليل نهايي نشدن اسامي آنها اعلام نمي‌شود.
مدرس با اشاره به اينكه اين كنسرسيوم استفاده حداكثري از سرمايه‌هاي داخلي و خارجي جهت توسعه‌ شركت مخابرات را مد نظر دارد عنوان كرد: در شركت مخابرات پتانسيل‌هاي مختلف كمي و كيفي وجود دارد كه اميدواريم اپراتورها ما را در توسعه‌ي سيستم‌هاي مخابرات ياري كنند.
***ماهيت خريداران مخابرات
وي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد ماهيت كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين و وابستگي آن به سپاه توضيح داد: بر مبناي اصل 44 واگذاري به بخش‌هاي غير دولتي اعم از عمومي و سهامي عام مجاز اعلام شده است. زيرا شركت‌هاي سهامي عام، شركت‌هاي غير دولتي‌اي هستند كه از مردم تامين سرمايه كرده و مجوز خود را از سازمان بورس اوراق بهادار تعيين مي‌كنند به اين ترتيب منابع كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين به هيچ وجه از منابع سپاه نيست و منابع آن از محل سهامي عام است. زيرا بيش از 1500 نفر اشخاص حقيقي در آن در حال فعاليت هستند.
در ادامه وي در پاسخ به حضور شركت پيشگامان كوير يزد در مشاركت با كنسرسيوم توسعه‌ اعتماد مبين با وجود رد صلاحيت‌ شدن اين شركت گفت: رفاقت درحين رقابت است و ما از اشخاصي كه آمادگي لازم را دارند استقبال مي‌كنيم و با شرايطي كه براي ديگران ترسيم مي‌كنيم اميدواريم مشاركت خوبي در اين زمينه داشته باشيم.
***واگذاري50 درصد منهاي يك سهم
وي با بيان اينكه كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين علاقمند به رهبري شركت مخابرات است و50 درصد به اضافه يك سهم را در اختيار دارد در مورد سقف پذيره نويسي سهام شركت توضيح داد: اين كنسرسيوم آمادگي دارد 50 درصد منهاي يك سهم خود را به كساني كه علاقمند به مشاركت هستند واگذار كند.
وي در مورد اينكه چرا پيشگامان كوير يزد از مزايده‌ اخراج و رد صلاحيت شد توضيح داد كه در اين زمينه بايد از مراجع مربوط سوال شود.
در ادامه مهندس مظفر پوررنجبر ـ مديرعامل شركت گسترش الكترونيك مبين ايران ـ كه در اين نشست خبري حضور داشت در مورد ماهيت كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين گفت: شائبه‌ به موجود آمده از طرف موسسين شركت است زيرا تاسيس شركت‌هاي سهامي عام در داخل كشور با مشكلاتي مواجه است و تاسيس اين شركت‌ها از گروه بهمن انجام شده كه بزرگترين گروه بوده وبيش از50 هزار سهامدار حقيقي دارد لذا شركت شهريار مهستان و توسعه‌ اعتماد را از گروه بهمن خريداري كرديم هر چند كه 48 درصد سهام مربوط به تعاوني سپاه است ولي 51 درصد سهام مخابرات توسط شركت‌هاي سهام عام خريداري شده است و سهام اين شركت‌ها هر كدام متعلق به اشخاص مختلف است كه اشخاص حقيقي سهامداران آن هستند.
وي در مورد وضعيت ودايع مشتركين بعد از واگذاري توضيح داد: بعد از اينكه شركت مخابرات در اختيار سهامداران جديد قرار گرفت اين موضوع بايد در چارچوب قانون حل و فصل شود.
***صحبت كردن در مورد تغيير مديريت شركت زود است
پوررنجبر در مورد مديريت شركت مخابرات بعد از واگذاري توضيح داد: در حال حاضر تصميم خاص و مشخصي در مورد مديريت شركت گرفته نشده و در حال حاضر در چارچوب طرح تجاري و كسب و كار در حال فعاليت هستيم زيرا در حال حاضر صحبت كردن در مورد مديريت شركت زود است.
پوررنجبر در مورد مباحث امنيتي اپراتورها بعد از واگذاري گفت: در حال حاضر چندين اپراتور در زمينه‌هاي مختلف وجود دارد كه در قوانين آن بندي به عنوان بند امنيتي ذكر شده است. لذا اپراتورها هيچ نظري در خصوص مباحث امنيتي نمي‌توانند داشته باشند و تنها اظهار نظري كه مي‌توانند بكنند اين است كه آنچه در اپراتورها به عنوان مسائل امنيتي ذكر شده است را اجرا كنند. زيرا هر اپراتوري كه در كشور فعاليت مي‌كند تابع مقرراتي است كه بخشي از آن امنيتي است.
***فعلا كنسرسيوم مديرعامل ندارد!
وي در مورد مديرعامل اين كنسرسيوم گفت: در حال حاضر كنسرسيوم توسعه‌ي اعتماد مبين كه برنده‌ي مزايده شركت مخابرات است ماهيت حقوقي مستقلي ندارد و اعضاي كنسرسيوم كه شامل شركت‌هاي مختلف است با هم در حال فعاليت هستند.
وي توضيح داد: در حال حاضر كنسرسيوم ماهيت حقوقي و مديرعامل ندارد و توسط هيات عامل اداره مي‌شود كه در آينده قطعا مديرعامل خواهد داشت ولي هنوز در اول راه هستيم و ابتدا بايد 20 درصد معامله را در اين اوضاع مالي پرداخت كنيم و سپس در خصوص برنامه‌ها و طرح تجاري حرفه‌اي اقدامات لازم را انجام دهيم.
پوررنجبر در خصوص افزايش تعرفه‌هاي قيمت بعد از خصوصي شدن اظهار كرد: در حال حاضر روندي كه در مخابرات به خصوص در اعتبارات سيار وجود دارد روند رقابتي است و ضريب نفوذ به سرعت رشد مي‌كند لذا حتي اگر قانون دست ما را در اين زمينه باز بگذارد فضاي رقابتي به ما تحميل مي‌شود كه بايد قيمت‌ها را رقابتي كنيم. ولي بايد تلاش دراين جهت باشد كه قيمت تمام شده را كنترل كنيم. زيرا قطعا براي هر بنگاه اقتصادي كسب سود بيشتر از اهداف آن است و بايد در يك رقابت سالم انجام شود كه تلاش اين كنسرسيوم نيز در اين راستا خواهد بود.
***قصد داريم منابع لازم را از مراجع قانوني دريافت كنيم
مديرعامل شركت گسترش الكترونيك مبين ايران در پاسخ به اينكه آيا مشاركت با ساير شركت‌هاي داخلي و خارجي به منزله‌ي كسب نقدينگي براي پرداخت 20 درصد نقد معامله است توضيح داد:هيچ بنگاه اقتصادي نمي‌تواند بگويد كه سرمايه‌ دارد لذا يكي از دلايل اينكه دست همكاري به سمت ديگران دراز كرديم اين است كه منابع لازم را از مراجع قانوني دريافت كنيم زيرا ما هم به عنوان بنگاه اقتصادي به دنبال منابع مالي هستيم.
وي خاطرنشان كرد: تلاش ما اين است كه سرويس خوب و متنوع با كيفيت عالي و قيمت مناسب را به مشتريان تقديم كنيم.
وي در مورد طرح تجاري كنسرسيوم برنده‌ي مزايده توضيح داد: معامله‌ي 7 هزار ميليارد توماني بدون وجود طرح تجاري و استفاده از مشاوران داخلي و خارجي امكان پذير نيست و اين طرح بعد از پرداخت 20 درصد نقدي و قطعيت معامله اجرا مي شود
*** 20درصد را از طريق رهبران كنسرسيوم در موعد مقرر پرداخت مي كنيم
وي خاطرنشان كرد: پرداخت20 درصد نقدي معامله ظرف 30 روز كاري از طريق پذيره نويسي امكان پذير نيست و شركت 20 درصد را از طريق رهبران كنسرسيوم در موعد مقرر پرداخت مي كند سپس در يك فضاي مناسب پذيره نويسي خود را آغاز خواهد كرد.
***اپراتور حق شنود ندارد
وي در مورد شنود تلفن‌هاي همراه بعد از خصوصي شدن اظهار كرد: يكي از مفاد صريح شوراي امنيت اين است كه اپراتور حق شنود ندارد.
وي در مورد پرداخت اقساط پنج ساله‌ شركت مخابرات يادآور شد: در آمد شركت به نوعي است كه پاسخگوي اقساط شركت مخابرات باشد و طرح تجاري نيز در اين زمينه پاسخگوست.
*** به هيچ شركتي قول واگذاري مديريت شركت مخابرات را نداديم
وي با بيان اينكه غيبت نفر سوم اعضاي كنسرسيوم به دليل حضور شركت توسعه‌ي اعتماد در خراسان رضوي است تصريح كرد: در حال حاضر به هيچ شركتي قول واگذاري مديريت شركت مخابرات را نداديم.

0 نظرهای شما: