وزیر امور خارجه ترکیه از امضای قرار داد با ارمنستان خبر می دهد

وزیر امور خارجه ترکیه از امضای قرار داد با ارمنستان خبر می دهد
ارامنه جهان از دولت ارمنستان می خواهند که از امضاء آن خودداری کند

وزیر امور خارجه ترکیه می گوید او تردید ندارد که توافقی برای عادی سازی مناسبات با ارمنستان امضا خواهد شد. «احمت داووت اوغلو» این موضوع را روز پنجشنبه اعلام کرد، اما جزییاتی ارائه نداد و گفت میانجی های سویسی بزودی زمان و تاریخ امضای توافقنامه را اعلام خواهند کرد. قرار داد که برقراری مناسبات دیپلماتیک و گشودن مرزهای مشترک دو کشور از جمله هدف های آن است، باید به تصویب پارلمان های دو کشور برسد.

با این حال احتمال می رود با مخالفت شدید قانونگذاران روبرو شود. ترکیه مرز با ارمنستان را در سال ۱۹۹۳ به نشانه دشمنی با ارامنه بست. در آن زمان آذربایجان با ارامنه در قره باغ علیا، که از حمایت ارمنستان برخوردار بودند، می جنگید.
کوشش های ترکیه برای عادی سازی مناسبات با ارمنستان، ممکن است اختلاف ارضی را پیچیده تر کند. وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد جلسه بین رهبران ارمنستان در مولدووا در روز پنجشنبه بسوی حل مناقشه قره باغ علیا پیشرفت کند.
افزایش امکان بستن قرار دادی بین ترکیه و ارمنستان بسیاری از ارامنه را که با برقراری ارتباط با ترکیه مخالف هستند خشمگین کرده است. یکی از بزرگترین مسائل باقیمانده بین دو کشور قبول واقعیت نسل کشی ارامنه است که که ترک های عثمانی در اوایل قرن بیستم علیه ارامنه مرتکب قوم کشی شدند. ترکیه این واقعیت را را رد می کند و کشتار عمومی را _یک رخداد- قلمداد می کند که بیشتر مورد خشم جامعه ارامنه جهان قرار می گیرد.
در یک ماهه اخیر ارامنه در چهار گوشه جهان طی تظاهرات و جمع آوری امضاء و طومار از دولت ارمنستان می خواهند که از امضاء این توافقنامه که به مثابه خیانت می باشد، خودداری کند..

0 نظرهای شما: