شيرجه در ماه در جست‌و‌جوي آب!

شيرجه در ماه در جست‌و‌جوي آب!
ناسا، ساعتي پيش فضاپيماي خود را به سطح ماه كوبيد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
آژانس فضايي آمريکا (ناسا) مقارن با ساعت 3 بعدازظهر امروز به وقت ايران با هدف يافتن شواهدي از وجود آب يا يخ در زير سطح کره ماه آن را با دو وسيله فضايي هدف قرار داد

. به گزارش سرويس فن‌اوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آژانس فضايي آمريکا عصر جمعه به وقت ايران به عنوان بخشي از برنامه اي که براي يافتن آب در کره ماه است، سفينه فضايي خود را به سطح کره ماه کوبيد.
ابتدا، قسمت فوقاني يک راکت به وزن 2 هزار و 200 کيلو گرم با سرعتي تقريبا دو برابر سرعت گلوله به داخل حفره اي در قطب جنوبي کره ماه کوبيده شده و ذرات و خرده هاي موجود در داخل اين حفره بر فراز سطح ماه پخش شد.
اين ذرات و خرده ها که وزن آن نزديک به 350 تن است تا ارتفاع 10 کيلومتري پخش شده است.
شدت برخورد اين راکت با سطح ماه تا حدي است که سبب شد حفره ديگري به پهناي 20 متر و عمق تقريبي 4 متر ايجاد شود.
سفينه LCROSS پس از اصابت اين راكت و بررسي غبارهاي ناشي از آن با دستگاه هاي علمي خود و فرستادن يافته هاي علمي‌اش به کره زمين خود به سطح کره ماه برخورد کرد.
كاوشگر LCROSS پنج دوربين و چهار وسيله براي جمع آوري آب داشت.
سفينه هايي هم که به دور کره زمين مي گردند، از جمله تلسکوپ فضايي هابل، نيز براي مشاهده و ثبت اين برنامه آماده شده بودند.
نتيجه اين آزمايش ها به زودي معلوم خواهد شد.
خاک کره ماه از هر صحرايي در کره زمين خشک تر است ولي چندين سفينه فضايي که در مدار کره ماه مي چرخند، نشانه هايي از امکان وجود آب به صورت منجمد، به دست داده اند.
وجود آب در کره ماه براي کشفيات آينده بشر يک منبع حياتي است.
جاناتان آمورس، خبرنگار بي بي سي در امور علمي مي گويد چنانچه وجود آب منجمد در قطب هاي کره ماه ثابت شود، فضانوردان قادر خواهند بود از اين آب نوشيده و براي سوخت راکت از آن استفاده کنند.
در اين صورت حتي فرضيه انتقال اين آب از کره ماه به کره زمين نيز مطرح خواهد بود.
چنانچه نشانه اي از وجود آب در کره ماه به دست نيايد، در آن صورت ناسا، ممکن است در برنامه هاي کنوني خود براي ايجاد پايگاه هايي در کره ماه تجديد نظر کند.
هزينه اجراي برنامه کنوني 70 ميليون دلار تمام شده است.
وجود آب منجمد در حفره هايي در قطب هاي کره ماه قبلا توسط دانشمندان امري مسلم شناخته شده بود ولي هرگز تاييد نشده بود.
ناسا اعلام كرد: اين دو سفينه فضايي به قطب جنوب ماه برخورد كرند.
وسايل و ابزار موجود در اين سفينه‌ها برخورد يك راكت بزرگ خالي به سطح ماه را تاييد كرده و تصاويري از سطح ماه چهار دقيقه پس از اولين برخورد ارسال شده است.
«گري هائوتالوما»، سخنگوي آژانس هوافضاي آمريكا در عين حال گفت: بسياري از مردم پيش از طلوع خورشيد از خواب برخاسته و خود را براي ديدن بقاياي «گريفيث آبزروتيوري» در آسمان لس آنجلس ‌آماده كرده بودند اما در كامل تعجب به جز خودشان چيزي ديگري نيافتند.
يك استاد دانشگاه هم اين نمايش بي نقص را «مايوس كننده» خواند و گفت: اميدوار بودم پس از برخاستن از خواب شاهد يك نور يا يك تشعشع قوي باشم.
به گزارش ايسنا، اولين و قوي ترين برخورد تصور مي شد به قدرت و عظمت انفجار 5/1 تن TNT‌باشد كه اين امر صورت نگرفت. دومين برخورد هم تنها يك سوم قدرت اولي را داشت. اي خود را به سطح ماه كوبيد

0 نظرهای شما: