چرازلزله امروزدرمرجع جهانيUSGSگزارش نشد؟

چرازلزله امروزدرمرجع جهانيUSGSگزارش نشد؟

دكترزارع: هيچ شاهدي برپيش‌نشانگربودن زلزله امروزنداريم
زلزله امروزشاهدي ديگربرلرزه ‌خيزي جدي جنوب تهران است


1388/07/25 10-17-2009 19:43:19
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله رخداد زمين‌لرزه امروز تهران را شاهدي ديگر بر لرزه‌خيزي و فعال بودن گسل‌هاي جنوب تهران خواند و با تاكيد بر ضرورت توجه دائمي به لرزه‌خيزي تهران تاكيد كرد: در حال حاضر هيچ شاهدي براي اين كه زلزله امروز پيش‌نشانگر زلزله ديگري باشد نداريم
.
دكتر زارع در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) درباره گسل مسبب زمين‌لرزه ساعت 14 و 23 دقيقه و 56 روز شنبه جنوب تهران گفت: حدس قوي خود من بر گسل ايوانكي يا شاخه‌اي از آن است البته اين احتمال هم هست كه مسبب اين زلزله گسل ري باشد كه انتهال گسل ايوانكي به آن مي‌رسد. البته اين زلزله با توجه به عمق 15 كيلومتري و بزرگي 4 شاهد سطحي ندارد و فقط بايد شواهد احساس شدن زلزله در روستاهاي منطقه را دنبال كرده يا محل دقيق زلزله را از ايستگاه‌هاي لرزه‌نگاري مستقر در منطقه گرفت كه خوشبختانه زلزله امروز هم در داخل شبكه لرزه‌نگاري موسسه ژئو فيزيك و هم نزديك ايستگاه‌هاي قم و دماوند پژوهشگاه است لذا به خوبي ثبت شده است.
وي با بيان اين كه سازوكار رخداد اين زلزله احتمالا فشاري بوده است درباره احتمال رخداد زلزله‌هاي ديگر در پي اين زلزله گفت: هيچ شاهدي بر پيش نشانگر بودن اين زلزله نداريم و به نظر مي‌رسد اين زلزله، يك پيش آگاهي خوب بوده كه در گستره‌اي با 15 ميليون نفر جمعيت در جنوب شرق تهران و در عمق 15 كيلومتر رخ داده ولي خوشبختانه به دليل بزرگي 4، تلفات و خساراتي در پي نداشته است و مي‌توان گفت يك پيش هشدار جدي براي توجه به لرزه‌خيزي منطقه بوده است.
وي گفت: توصيه‌هاي ما همان توصيه‌هايي است كه هميشه داريم ولي الان بايد با شفافيت و صداي رساتر توجهات را به اهميت لرزه خيزي تهران جلب كرد.
زارع خاطر نشان كرد: اين زلزله نشان داد همچنان كه هشدار داده‌ايم مساله لرزه خيزي جنوب تهران جدي است و امكان وقوع چنين زلزله‌هايي در آن وجود دارد همچنان كه حدود هزار سال پيش دو زلزله بزرگ تاريخي ري در اين منطقه اتفاق افتاده است.
معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي در پاسخ به سوال ايسنا در خصوص فعال بودن گسل مسبب زلزله روز شنبه تهران گفت: طبق استاندارد دانش زمين‌شناسي گسل فعال تعريف خاصي دارد كه بر اساس آن شواهد مشخصي براي فعال بودن گسل شمال تهران، گسل ايوانكي و گسل ري وجود دارد. گسل‌هاي جوان و فعال حالتي است كه آبرفت‌هاي جوان (كواترنر) را جابجا مي‌كنند لذا حتما لازم نيست كه مرتب زلزله بيايد تا گسلي را فعال بدانيم مثلا گسل شمال تهران كه آبرفت‌ها را بريده و جابجا كرده گسل فعال است و اين گسل‌ها را حتي اگر هزار سال هم زلزله‌اي رخ ندهد نمي‌توان غيرفعال دانست.
وي افزود: رخداد زلزله‌هاي كوچك و متوسط در واقع نشان دهنده اين است كه يك گسل در حال حاضر هم از خود فعاليت نشان مي‌دهد. معمولا اگر يك گسل در زمان ما فعاليت نشان ندهد مردم نسبت به آن دچار فراموشي مي‌شوند و زلزله شناسان مرتبا بايد نسبت به خطرناك بودن آن و ضرورت جدي گرفتن آن هشدار بدهند ولي زلزله امروز شاهدي افزون بر شواهد زمين‌شناسي بر فعال بودن منطقه جنوب شرق تهران از لحاظ زمين ساختي است؛ ولي در اين منطقه به خودي خود شواهد متعددي از فعاليت گسل‌ها وجود دارد.
زارع در پاسخ به اين سوال كه با توجه به رخداد زلزله عصر شنبه آيا اساسا احتمال رخداد زلزله‌اي ديگر بيشتر از روزهاي عادي است يا نه، گفت: نمي‌توان چنين چيزي را گفت و حتي اگر زلزله بزرگي هم رخ دهد باز هم كسي نمي‌تواند با قطعيت علمي اين دو زلزله را به هم ربط بدهد مگر اينكه دقيقا در يك نقطه اتفاق بيفتد. در حال حاضر هيچ شاهدي براي اين كه بعد از اين زلزله اتفاق مهمي بيفتد نداريم.
وي در بيان شاهدي براي پيچيدگي و غير قابل پيش‌بيني بودن زلزله به تجربه زلزله مهر 1359 الاصنام الجزاير اشاره كرد و گفت: يك سال قبل از آن زلزله بررسي‌هاي لرزه‌نگاري در منطقه انجام مي‌شد ولي احتمال زلزله‌اي روي گسل الاصنام ثبت نشد ولي در اكتبر 1980 زلزله‌اي با بزرگي 7 آمد كه يكي از بزرگترين زلزله‌هاي شمال آفريقاست. اظهار نظر در مورد اينكه احتمال رخداد زلزله در تهران بيشتر شده يا نه مستلزم وجود يك مدل است كه نداريم.
وي درباره پس‌لرزه‌هاي زلزله عصر شنبه هم به ايسنا گفت: اين زلزله تا حدود ساعت 17 امروز تنها يك پس‌لرزه كوچك داشته و اصولا زلزله‌اي نبود كه پس لرزه‌هاي پي در پي داشته باشد با اين حال وقوع پس لرزه‌هاي احتمالي در چند روز آينده هم دور از ذهن نيست.
دكتر زارع در پايان درباره علت عدم درج اين زلزله در سايت زلزله‌نگاري سازمان زمين‌شناسي آمريكا(USGS) هم گفت: بزرگي اين زلزله حدود 4 بوده كه چنين زلزله‌هايي تنها در صورتي در سايت USGS ثبت مي‌شود كه بلافاصله پس از وقوع از طرف ايستگاه‌هاي محلي گزارش شوند و در صورت تاخير بيش از 20 دقيقه با توجه به عدم امكان لوكيت دقيق چنين زلزله‌هايي از سوي شبكه جهاني، زلزله در USGS ثبت نمي‌شود و حتما بايد شبكه‌هاي محلي سريع آن را گزارش كنند تا در فهرست‌هاي جهاني ثبت شود؛ لذا عدم درج زلزله امروز در اين سايت مساله عجيبي نيست

.
ايوانكي، منشاء احتمالي زلزله

ستادحوادث غيرمترقبه استان: حادثه‌اي پس از وقوع زلزله گزارش نشده است

سرويس: علمي 1388/07/25 10-17-2009 15:33:34 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
زمين‌لرزه‌اي به بزرگي 4 در مقياس امواج دروني زمين، ساعتي پيش حوالي شهرري در جنوب تهران را لرزاند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شبكه‌هاي لرزه‌نگاري وابسته به مركز لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران در ساعت 14 و 23 دقيقه و 56 ثانيه روز شنبه 25 مهرماه رخداد اين زلزله را ثبت كردند.
مختصات كانون اين زلزله، 57/35 درجه عرض شمالي و 50/51 درجه طول شرقي گزارش شده است.
دكتر زارع، معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي ايسنا‌ گفت: براساس بررسي‌هاي اوليه كانون زمين‌لرزه كه دقايقي پيش تهران را براي چند لحظه لرزاند، جنوب شرق تهران تعيين شده و منشاء آن احتمالا گسل ايوانكي بوده است.
تاكنون گزارشي از خسارت‌هاي احتمالي زلزله امروز نداشته‌ايم
محمودي رييس ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران نيز به ايسنا گفت: تاكنون هيچ گزارشي از خسارت‌هاي احتمالي زلزله امروز تهران نداشته‌ايم.
وي با اشاره به وقوع زلزله در حوالي شهرستان «ري» و جنوب «پاكدشت»، افزود: تاكنون هيچ خسارتي ناشي از اين زلزله اعلام نشده است.
وي با بيان اين كه اين زلزله با بزرگي چهار ريشتر به وقوع پيوسته و چنانچه تاييد شود كه اين زلزله به عنوان پيش‌لرزه بوده است، پس لرزه‌هاي احتمالي آن خفيف و بدون خطر خواهند بود.
رييس ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران خاطر نشان كرد: در اطلاعيه‌هاي بعدي احتمال خطرناك بودن پس لرزه‌هاي احتمالي را اعلام خواهيم كرد.
تشكر مدير روابط عمومي سازمان آتش‌نشاني نيز به ايسنا گفت: هنوز هيچ شهروندي درخواست كمك از آتش نشاني نداشته است.
همچنين طبق اعلام كارشناس روابط عمومي اورژانس تهران، اين ارگان نيز هيچ تماسي جهت ارائه امدادرساني متعاقب زلزله رخ داده نداشته است.

0 نظرهای شما: